Wervende website teksten zorgen voor leads en klanten.

5 beste tips voor wervende website teksten

De meeste mensen hebben haast als ze op internet naar informatie zoeken. Daardoor scannen ze websites en bepalen ze in een paar seconden of de site voor hen relevant is. Wil je dat je bezoekers je website niet snel wegklikken? Dan zal je er dus voor moeten zorgen dat je ze snel overtuigt dat jij precies datgene biedt dat ze zoeken. Kortom, je content moet je bezoekers triggeren, om ze op je website te houden. Hoe je dat doet, vertellen we je aan de hand van 5 waardevolle tips om content te schrijven. Doe er je voordeel mee!

Tip 1: Wees concreet

Het is belangrijk dat je beseft dat de meeste mensen die op je website komen, je nog niet kennen. Dus ze hebben vaak geen idee of jij datgene biedt dat ze zoeken. Dat kun je snel oplossen, door ervoor te zorgen dat je op iedere webpagina binnen een aantal seconden de volgende vragen beantwoord:

  • Wat hebben ze op deze webpagina?

  • Wat kan ik op deze pagina doen?

  • Waarom moet ik op deze pagina zijn en hoef ik niet verder te zoeken?

Met het antwoord op deze drie vragen kan iemand snel tot de conclusie komen of jouw website interessant voor hem is om verder te bekijken. Een goede vuistregel is dat je de antwoorden op de vragen binnen 10 seconden moet kunnen vinden. Test maar eens of dat op je eigen website lukt!

Tip 2: Schrijf een tagline

Een tagline is een bijschrift dat in de buurt van je logo staat. Het bijschrift moet in het kort samenvatten wat je website is. Het is dus een hulpmiddel om de drie vragen die we net hebben besproken te kunnen beantwoorden.

Een voorbeeld

Een voorbeeld van een goede tagline, is die van nieuwssite NU.nl: ‘het laatste nieuws het eerst op NU.nl’. Het is in één zin duidelijk wat deze website te bieden heeft (nieuws), wat je er kunt doen (nieuws lezen) en waarom je op deze website moet zijn en niet op een andere nieuwssite (Nu.nl brengt je het laatste nieuws als eerste).

Zo schrijf je een goede tagline

Het verzinnen van een goede tagline kan soms lastig zijn, daarom hebben we een aantal tips voor je:

  • Blijf concreet: woorden zoals ‘daadkrachtig’, ‘servicegericht’ enzovoorts zeggen bezoekers niets. Benoem liever de dingen waardoor je daadkrachtig of servicegericht bent

  • Wees eerlijk: Woorden zoals ‘beste’ of ‘goedkoopste’ gebruik je alleen als je ook echt de beste of goedkoopste bent en dat via externe bronnen objectief te controleren is

  • Benoem je onderscheidend vermogen, bijvoorbeeld: ‘Specialist in ICT detachering’

  • Hou het kort

Het alternatief voor een tagline

Past het niet om een tagline bij je logo te zetten of is er een andere reden waardoor je er geen een bij mag zetten? Zorg er dan voor dat de inhoud van de tagline in de kop1 van je pagina staat.

Let er in dat geval op dat je belangrijkste zoekwoord waarop je in Google gevonden wilt worden ook in de kop1 staat verwerkt.

Tip 3: Benoem het probleem van je bezoeker

Als we dit punt bij onze klanten aankaarten, krijgen we vaak direct een weerwoord zoals: ‘’mijn klanten hebben geen probleem’’. Toch is dat meestal wel het geval. Iemand zoekt niet voor niets in Google naar informatie. In hoofdlijnen doet iemand dat omdat hij behoefte heeft aan:

  1. Entertainment
  2. Infotainment
  3. Een product of dienst
  4. Informatie

Het wordt nu psychologisch!: Waar het om gaat is dat je in kaart brengt wat het probleem achter de behoefte is en daar met content op inspeelt. Als je dat doet, dan is de kans groot dat je websitebezoeker denkt ‘Ja, dit is precies wat ik bedoel, deze website begrijpt mij!’

Snap je wat we bedoelen? Dus stel dat jouw websitebezoeker behoefte heeft aan entertainment, dan kan het probleem achter die behoefte zijn dat hij zich verveelt, zich eenzaam voelt, ontspanning nodig heeft omdat het een stressvolle dag was, enzovoorts. Ga dus na welke problemen jouw doelgroep heeft en stem daar je content op af.

Zo speel je in op het probleem van je bezoeker

Om je een idee te geven over hoe je met content kunt inspelen op de problemen van je bezoeker, geven we je twee voorbeelden. De voorbeeldteksten zijn geschreven voor een fictief bedrijf dat gespecialiseerd is in spouwmuurisolatie. In het eerste voorbeeld lees je hoe het –wat ons betreft- niet moet, in het tweede hoe het anders kan.

Voorbeeld 1: Bent u op zoek naar spouwmuurisolatie? Dan bent u bij ons aan het juiste adres! Wij zijn namelijk gespecialiseerd in het isoleren van spouwmuren, waardoor u garantie heeft op goede kwaliteit en service. Wij kunnen uw spouwmuur met verschillende materialen isoleren. De opties zijn divers, waardoor we altijd een oplossing kunnen bieden die het beste bij u past. De klant is bij ons immers koning! Neem gerust contact met ons op, door in de onderstaande velden uw gegevens in te vullen. We nemen dan binnen enkele werkdagen contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

Zoals je ziet wordt er in het eerste voorbeeld niet over het probleem van de bezoeker gesproken en is het vooral een verhaal dat over het isolatiebedrijf zelf gaat. Lees het voorbeeld nog maar eens een keer en let op hoe vaak het over ‘wij’ en ‘ons’ gaat. Kijk daarna eens naar je eigen website teksten en check of je dit ook op jouw website doet. Oké, door naar het tweede voorbeeld.

Voorbeeld 2: Is het in jouw huis ook zo vochtig en heb je zelfs schimmel op de muur groeien? Dat is niet alleen naar, maar ook ongezond! Een te hoog vochtgehalte en schimmels kunnen onder andere voor irritaties aan je luchtwegen en ogen zorgen. Dat wil je niet en dat hoeft ook niet! Met spouwmuurisolatie los je deze problemen namelijk direct op.

Wij kunnen jouw spouwmuren meestal in 1 dag isoleren. Zo kun jij dezelfde dag nog van een prettiger woonklimaat genieten. Een belangrijke bijkomstigheid van spouwmuurisolatie, is dat de isolerende werking ervoor zorgt dat je energierekening een stuk lager wordt. De besparing op je stookkosten kan oplopen tot wel 30%!

Wil je weten wat spouwmuurisolatie voor jouw huis kost en hoe snel je de investering hebt terugverdiend? Vul dan de onderstaande velden in. Je kunt binnen een dag een reactie van ons verwachten om een vrijblijvende afspraak bij je thuis in te plannen. Een afspraak in de avonduren is geen probleem.

Het verschil tussen de twee voorbeelden

En, merk je het verschil bij het tweede voorbeeld ten op zichte van het eerste? De eerste alinea van het tweede voorbeeld gaat vooral in op het probleem van de bezoeker:

  • Een vochtig klimaat
  • Schimmel op de muur

Vervolgens wijzen we de bezoeker erop dat het ongezond is om in een slecht klimaat te leven en bieden we direct de oplossing voor het probleem: spouwmuurisolatie. In de alinea’s daarna nemen we mogelijke bezwaren weg:

  • De klus is meestal in 1 dag uitgevoerd, dus je zit niet dagenlang in een verbouwing
  • Je kunt dezelfde dag je woning weer gebruiken, er hoeft niks te drogen
  • Je krijgt een lagere energierekening, je verdient de investering dus terug

Tot slot vertellen we wat de bezoeker moet doen en wat hij vervolgens kan verwachten:

  • Hij kan contact opnemen door de velden in te vullen
  • Hij wordt geïnformeerd over de terugverdientijd van de investering
  • Hij kan binnen 1 werkdag een reactie verwachten
  • Hij hoeft niet moeilijk te doen met werktijden, een afspraak in de avond is geen probleem

Door eerst het probleem van de bezoeker te benoemen, krijgt hij veel sneller het idee dat de website hem begrijpt. Daardoor is de kans groter dat hij de rest van je content ‘consumeert’ en je hem weet te overtuigen om contact met je op te nemen.

Tip 4: Maak je tekst scanbaar

Zodra een bezoeker op je website terecht komt, scant hij je webpagina om snel te kunnen bepalen of hij kan vinden wat hij zoekt. Daardoor is het belangrijk om je tekst scanbaar te maken. Wat we hiermee bedoelen, is dat je aan de hand van de koppen en plaatjes weet waar de alinea’s over gaan. Scan dit blogbericht maar eens. Zonder de alinea’s te lezen weet je al waar de alinea’s (oftewel de inhoud) over gaat.

Een andere manier om een tekst scanbaar te maken, is door met vetgedrukte woorden te werken. Door hier gebruik van te maken, kunnen je bezoekers aan de hand van een paar woorden de belangrijkste informatie uit een alinea halen.

Naast duidelijke koppen en vetgedrukte woorden, lees het prettig als je de alinea’s kort houdt. Een regel of vijf/zes is ongeveer het maximum aantal regels dat je per alinea moet gebruiken. Zeker als iemand je website op een mobiel apparaat leest, wordt het onprettig als de alinea’s langer zijn.

Tip 5: Schrijf in spreektaal

Deze tip zorgt nog regelmatig voor discussies met traditioneel ingestelde klanten. Toch is het wetenschappelijk bewezen dat je hersenen meer aandacht hebben voor teksten die in spreektaal zijn geschreven dan voor teksten die dat niet zijn. Dat komt omdat je hersenen het idee hebben dat er tegen hen wordt gepraat als je in spreektaal schrijft. En als er tegen je wordt gepraat moet je automatisch meer aandacht hebben voor die boodschap om een reactie te kunnen geven.

Door je teksten in spreektaal te schrijven, trek je de aandacht van je bezoekers dus naar je toe. Precies wat je wilt! Want meer aandacht van je bezoekers betekent meer aandacht voor jouw boodschap. En daardoor neemt de kans dat je jouw bezoekers overtuigd om contact me je op te nemen toe!

Zo schrijf je teksten in spreektaal

Schrijven in spreektaal kan best lastig zijn als je niet gewend bent om op die manier te schrijven. Met deze tips maak je het jezelf toch al een stuk gemakkelijker:

  • Zorg voor direct contact met de lezer, gebruik consequent ‘je’ of ‘u’
  • Als je over jezelf praat, gebruik dan ‘wij’ of ‘ik’
  • Vermijd het gebruik van vaktermen. Of je tekst duidelijk is, kun je testen door ze aan iemand te laten lezen die niet in jouw vakgebied werkt
  • Lees je tekst hardop. Zodra je merkt dat je een zin niet gemakkelijk uitspreekt, is die zin geen goede spreektaal en kun je hem beter aanpassen. Als uitgangspunt kun je de volgende regel hanteren: zou je een zin tijdens een echt gesprek niet gebruiken? Gebruik hem dan ook niet in je tekst

Extra: tip 6 Wees een goede gastheer

Voordat je aan de slag gaat met de tips die we je hebben geven, willen we je nog een laatste belangrijke tip geven. Je kunt namelijk nog zulke goede content hebben, maar als je voor jouw websitebezoekers een slechte gastheer bent, kunnen ze alsnog onnodig je website wegklikken.

Veel bedrijven zien een website nog steeds als een technisch ding, maar tegenwoordig maak je online vaak al de eerste indruk! Als je website dus een rommeltje is, er technisch dingen niet goed werken of bezoekers bijvoorbeeld naar je contactgegevens moeten zoeken, dan raken ze al snel geïrriteerd. Eerlijk gezegd is dat ook terecht.

Zie je bezoekers daarom als je gasten die je het zo gemakkelijk mogelijk wilt maken als ze op jouw website op bezoek komen. Dat kun je onder andere op de volgende manieren doen:

  • Zorg dat je telefoonnummer op iedere webpagina staat en verwerk het nummer in een belknop. Zo kunnen je bezoekers je met één tik op hun mobiel bellen. Het alternatief: het knippen en plakken van telefoonnummers, is veel gedoe en daardoor niet klantvriendelijk
  • Vergeet een bezoeker om een veld van een formulier in te vullen? Wijs hem dan vriendelijk op welke velden hij precies nog moet invullen. Te vaak gebeurd het nog dat bezoekers een foutmelding krijgen met een onvriendelijke melding zoals: ’Geen geldig e-mailadres’. Beter is: ‘Het e-mailadres bevat geen @’, of ‘Het lijkt erop dat het e-mailadres niet juist is, zou je dit even willen controleren?’
  • Zorg dat een webpagina niet eindigt met een punt. Stel, je hebt waardevolle informatie gegeven over het isoleren van je spouwmuren, dan is een logische stap dat onder de tekst een knop staat waarmee je bezoeker een offerte kan aanvragen of een vrijblijvende afspraak kan inplannen. Toch zijn er nog veel websites die dat soort knoppen niet hebben. Op die manier zeg je dus eigenlijk: ‘’nou dat was het, succes verder!’’. Dat zou je toch ook niet in een echt gesprek met een klant doen?
  • Zorg dat je website ook op mobiele apparaten goed functioneert, niets is zo irritant als een website waarop je de hele tijd moet in- uit zoomen om de website te kunnen gebruiken

WIL JE ONLINE MEER LEADS EN KLANTEN?

  • Versterk je expert positie
  • Bezoekers van je site waarderen je content
  • Meer kans op nieuwe contacten en leads

En nu?

Belangrijk is dat je beseft dat je website een dynamisch project is dat je steeds verder verbetert. Kortom, ga met de tips uit dit artikel aan de slag en maak je website vervolgens stap voor stap beter. Wil je hier toch liever onze ondersteuning bij? Dat kan! Vul je gegevens in onderstaande velden in en binnen twee werkdagen ontvang je een reactie van ons. Liever direct contact? Bel dan met onderstaand telefoonnummer.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download De 5 Beste Tips Voor Wervende Website Teksten!

Als je wilt dat bezoekers van je website je dankbaar zijn voor de informatie die je met ze deelt, download dan dit e-boekje.

Sjoerd Hansen

>