Het ‘Belastingdienst’ effect

Je krijgt je voorlopige aanslag binnen en je ziet direct dat er iets niet goed is gegaan met de teruggave over die opleiding die je had opgevoerd.

Je belt de Belasting… “Met de Belastingdienst, wat kan ik voor u doen?”
“Goedemiddag, met Peter Klassen. Ik heb de voorlopige aanslag gehad en er is iets misgegaan met de teruggave van een opleiding die ik heb gevolgd, waar ik de kosten voor had opgevoerd.”

​Ik verbind u even door...

“Ogenblikje, ik verbind u even door”…..
“Met de afdeling Voorlopige Aanslagen, wat kan ik voor u doen?”
“Goedemiddag, met Peter Klassen. Ik heb de voorlopige aanslag gehad en er is iets misgegaan met de teruggave van een opleiding die ik heb gevolgd, waar ik de kosten voor had opgevoerd.”
“Aha… Ik begrijp het. Ja, ik verbind u even door…”

Ik verbind u ook even door...​

“Met de Afdeling Verkeerd Ingevulde Belastingaangiften, wat kan ik voor u doen?”
Al behoorlijk geïrriteerd zegt Peter nu: “Goedemiddag, met Peter Klassen. Ik heb de voorlopige aanslag gehad en er is iets misgegaan met de teruggave van een opleiding die ik heb gevolgd, waar ik de kosten voor had opgevoerd.”
“Ok, dat is duidelijk, maar waarom hebben ze u dan doorverbonden met de Afdeling Verkeerd Ingevulde Aanslagen? U had moeten zijn bij de Afdeling Gedeclareerde Opleidingen…”

Hier gaan dus een aantal zaken mis! Al vanaf het eerste contact was duidelijk waar Peter naar op zoek was. Vervolgens werd Peter doorverbonden en het was duidelijk dat ze daar niet hadden begrepen waar hij voor kwam. En uiteindelijk was het de ‘schuld’ van Peter dat hij nu niet bij de juiste afdeling was.

Websites als de Belastingdienst

Zo gaat het eigenlijk aan de lopende band op websites.
Stel je zoekt informatie over hoe je de batterijduur van je smartphone kunt verlengen.
Je zoekt in Google en in de zoekresultaten lees je: ‘… hoe je de gebruiksduur van je telefoon kunt verlengen…’. Je denkt: ”Dat zou het kunnen zijn”. Vervolgens kom je op een website met 200 mobiele telefoons, maar geen informatie over het verlengen van de batterijduur.

Je ziet nog nèt voor je wegklikt een blokje met iets over ‘Lange batterijduur’.
Je komt op een pagina met toestellen die een lange batterijduur hebben…. Je gaat al met je handje naar het rode vakje met het kruis en je komt met je muis langs een knopje die zegt: ’Wil jij weten hoe je de batterijduur van smartphones kunt verlengen”.
Laten we hopen dat daar dan wel de juiste informatie staat!

​Geef bezoekers waar wat ze zoeken!

Samengevat: als je weet waar je bezoeker naar op zoek is, geef dan zo snel mogelijk wat hij of zij zoekt. De muis is zó bij die gevreesde rode knop.
Ik weet zeker dat jij onderwerpen weet, waar jouw doelgroep naar op zoek is.
Ik weet ook zeker dat je nuttige informatie voor ze hebt. Want als je ‘n een op een gesprek hebt met een potentiële klant, geef je hem die toch ook?
Je kunt er voor kiezen die informatie op je website te zetten. Als je dat doet, maak er dan een specifieke pagina voor, waar je alleen ingaat op dat probleem of vraagstuk. Niets meer! Als je antwoord dat je gaf een oplossing of oplossingsrichting bood, dan kun je best vragen: “Heb je meer van dergelijke vragen en wil je antwoorden waar je wat aan hebt, neem dan even contact op…”
Eventueel kun je dan een korte opsomming geven van gerelateerde onderwerpen, waar je ook informatie over weggeeft.
Maar: “Keep it simple”!

Smart Widgets...

Dit is even een klein technisch dingetje... Je hebt nu een tip gelezen. Er zijn er 9 die zijn samengevat in een e-book en nog andere nuttige info. Rechtsboven kun je het e-book krijgen door je e-mail achter te laten. Als je andere blogs leest, dus niet behorende bij deze 9 Tips, dan zie je NIET de mogelijkheid dat e-book te bestellen. Dus wat wordt aangeboden sluit aan bij de inhoud van de pagina.

Zo sluit je de aan bij de mogelijke behoefte van je bezoeker en verleid je 'm tot actie.
Overigens, voor je gemak: Hieronder kun je je ook inschrijven voor het e-book. Scheelt weer een stuk omhoog scrollen ;-).

 

Tom Zoethout

Sinds 2004 help ik bedrijven resultaten behalen op het internet. Alle activeiten online zijn gericht op jouw potentiële klanten. Waar zijn zij naar op zoek? Wij zorgen dat zij contact met jouw bedrijf opnemen.