Vind jij content creatie ook moeilijk? "Join the club!", zullen de meesten zeggen... En toch is dat én nergens voor nodig, maar nog erger: het is héél jammer! Als al die content 'verborgen' blijft voor mensen die hier veel baat bij zouden kunnen hebben, dan is dat niet best, wat mij betreft.

Ga informatie delen

Daar begint het mee. Als jij de informatie voor jezelf houdt, heeft verder niemand er wat aan. En daarnaast, potentiële klanten kunnen er nu niet achter komen dat jij expert bent en kennis hebt. Ook al ben je niet zo'n schrijver, dan zou ik je nog willen uitdagen tóch die content te gaan delen. Beter een minder aantrekkelijk stuk, waar waardevolle informatie in zit dan geen online beschikbaar stuk.

Wat ik hier met name mee bedoel: als iemand een probleem heeft of informatievraag, dan wil je gewoon alles weten wat nodig is het probleem op te lossen of stappen te zetten naar de oplossing. Dus ook al is het misschien geen prettig consumeerbaar verhaal. Iemand die je ermee helpt, zal je dankbaar zijn dat je het deelde. Capice?

Kan je aantrekkelijke content maken?

Onze overtuiging is volmondig: Ja! En ik ben daar zó zeker van, omdat vrijwel iedereen wel een leuk verhaal kan vertellen. Ga maar na: als je op een feestje bent of onder elkaar met vrienden of bekenden, gaan de gesprekken de hele avond over en weer. Ja, want in alles zit wel een verhaal! Het enige is, dat je misschien nog niet alert was op wat jij zou kunnen voor jouw business met die verhalen.

Dat snap ik, maar dat kun je met wat hulp toch heel goed zelf. Het zijn verhalen van alle tijden en vaak ook nog eens universeel. Stel jij zit in een hele specifieke niche-business, dan zoù het kunnen dat je misschien soms minder universele verhalen nodig hebt, maar vaak lukt het juist heel goed met universele verhalen, waarin je vervolgens de ommekeer maakt naar jouw business, waardoor ineens de kern van de boodschap bloot ligt. De moraal van het verhaal klip en klaar!

Dus eigenlijk is mijn stelling: in alles zit een verhaal. Alleen hoe kan jij er die draai aan maken?

Wat is jouw doel en wat wil je overbrengen?

Zorg dat je het einddoel van je verhaal hebt vastgesteld, vóór je er ook maar één minuut tijd insteekt. Het doel 'kennis delen' alleen is niet voldoende. Waarom wil je dat? Waarom met deze content en wat wil je dan met die kennisdeling bereiken? En... hoe meten we dat?

Al zet je aan het eind een 'bel me' - knop of een contact formulier, dat is een begin. Laat je vooral nu niet uit het veld slaan! 

Ok, voor wie is deze content bedoelt? En maak het concreet. Tegenover wie zit je nu, ergens op een netwerk event, en vertel je dit verhaal, omdat je weet dat 'ie hier iets aan heeft. Dus heb je gesprekspartner voor ogen. Dat maakt het vertellen van een verhaal veel makkelijker!

Wat is de boodschap die je wil overbrengen? Dat zit 'm dus vaak in de moraal van het verhaal. Denk aan de gevleugelde uitspraken van Cruijff. Ook schitterend zijn de uitspraken van Mr. Miyagi in The Karate Kid films. Gebruik maar eens Chat GPT en vraag om 10 legendarische uitspraken van Mr. Miyagi. Je krijgt dan niet alleen die uitspraak, maar ook de moraal van het verhaal.

Karate kid

Storytelling versterkt je expert positie

Als jij korte, aantrekkelijke verhalen weet te vertellen op je website, waarbij je vervolgens die 'twist' maakt, geeft dat het gevoel dat je weet waar je over praat. Storytelling is contentcreatie die bezoekers leuk vinden. Een kort verhaal is prettig te lezen en de clou is vaak makkelijker te onthouden. En als je regelmatig stories deelt, dan vergroot het de kans dat bezoekers op zoek gaan naar andere verhalen van jouw hand. Storytelling wekt de suggestie, dat je wijsheid hebt over het onderwerp en dat het je expert positie versterkt. Als een bezoeker je dankbaar is voor deze gedeelde content, bestaat de kans dat 'ie nog even verder kijkt op je site of inderdaad 'de stoute schoenen' aantrekt en contact met je bedrijf zoekt. Neem maar eens contact met ons op, dan vertellen we je hier graag meer over!

Bekijk ook andere artikelen

>