Wat is een goede conversie?

Maar... wat is conversie eigenlijk?

​Het betekent dat je een bezoeker iets laat doen wat je doel was. Het kan dus zo eenvoudig zijn als een klik naar een pagina, of een downloadknop. Of zelfs het bekijken van een video.

Maar natuurlijk zijn ingevulde gegevens, een offerte aanvraag of een aankoop nóg mooiere conversies, omdat het makkelijker is daar een waarde aan toe te kennen.

Hoe meet je conversies

​Als je gebruik maakt van Google Analytics en een klik stuurt de bezoeker naar een vervolgpagina, dan kun je zien hoeveel er zijn doorgegaan naar de vervolgpagina.

Maar je kunt ook trechters opzetten, waarbij je vanaf de doelpagina terug naar de vorige pagina (waar ze vandaan kwamen) etc. kunt opzetten.​ (Zie de image)

Maar als het een klik is naar een download, of misschien een klik naar een pagina buiten de website, dan kun je dat niet zien.​

Dan kun je werken met specifieke 'event tracking' (of gebeurtenissen) code, die je dan in de html moet toevoegen. Dat is een beetje technisch, maar erg de moeite waard het te leren, als je acties en conversies wilt meten.

Een voorbeeld

Stel ik heb een Pdf gemaakt met 10 tips en via een tekstlink kun je die downloaden. Dan zou ik dat kunnen meten door in de html het volgende neer te zetten:
<a href=”/10TIPS.pdf’ onClick=”_gaq.push([‘_trackEvent’, ‘PDF’s’, ‘Downloaden’, ‘PDF 10TIPS’]);”>10TIPS</a>​

Wat vet is gemaakt is de code die  voor je gaat meten. Let op dat je rechte quotes gebruikt​ en niet de kromme. Dus deze ' is dus goed!

Je kunt vervolgens in het kopje 'Gedrag' de gebeurtenissen terugzien. (Zie image)

Maar... wat is een goede conversie?​

Dat is een hele goede vraag en daar is ook niet simpelweg een antwoord op te geven.

Wel is het zo, dat als je een goede pagina hebt met waardevolle content en mensen kunnen direct iets downloaden, wat je doelgroep ook wil hebben, dan zou wel 25% van de bezoekers van de pagina die download kunnen doen.

Moeten ze een e- adres achterlaten, dan zakt dit en is een conversie van 10 tot 15% al heel erg mooi!​

Wat bepaalt de mate van conversie?

Als eerste de content zelf! Geef je iets waar je bezoeker naar op zoek is of ziet hij/zij de toegevoegde waarde ervan in.

De lay-out is ook heel belangrijk. De content moet er aantrekkelijk uitzien. Lettertype en beeldmateriaal zijn mede bepalend.

Maak je goed duidelijk wat de voordelen zijn voor je bezoeker om de actie te nemen. En is ook duidelijk wat hij/zij moet doen.

Is duidelijk hoe de actie moet worden genomen. Is het een duidelijke knop, bijvoorbeeld.

Die knop... Wat is een goede knop?

"Een oranje knop heeft 10% hogere conversie dan een blauwe". Aan dit soort informatie heb je niet zo veel. Je moet gewoon testen. Valt je knop goed op? Is 'ie dus afwijkend van de  andere content en knoppen? Wat voor tekst staat op de knop? Is 'ie groot genoeg?​

​Waar het uiteindelijk om draait is hoe goed converteert de pagina waar de knop op staat. Wij hebben een paar sites die bij elkaar horen. De ene site is gevuld met zeer waardevolle content. Van daaruit sturen we mensen door naar een site waar een paar producten op staan. En als ze willen kopen, komen ze op een kassa.

Dat klinkt omslachtig en misschien is dat ook wel zo, maar we hebben een hele hoge conversie over de hele keten heen!

Dan is het interessant hoe je dat succes meet. Wij gebruiken hier een aantal zaken die universeel zijn, dus die je altijd eenvoudig kunt vergelijken met andere sites en pagina's. Misschien zelfs wel ongeacht het product... Al moet ik hier voorzichtig zijn: als iemand eenmaal klant is, heeft deze klant een klantwaarde. Het kan zijn dat je maar 1x iets kunt verkopen, dan is die misschien wel € 0,- (bijvoorbeeld ik kan maar 1x een blinde darm verwijderen. Als dat mijn enige product is...).

Conversie eenduidig kunnen vergelijken​

Neem een periode, bijvoorbeeld 1 maand. Hoeveel verkopen heb je gehad? Hoe groot was de totale omzet? Hoeveel unieke bezoekers had je?

Nu is unieke bezoekers tegenwoordig wat lastig te meten als je Google Analytics gebruikt. Wij maken gebruik van het gegeven 'Gebruikers' en 'Unieke​ paginaweergaves'.

De formule is simpel. Deel de omzet door het aantal gebruikers en je weet de waarde per gebruiker! Voor een verkooppagina kun je de omzet delen door het aantal unieke paginaweergaves.

Doe je hetzelfde met aantallen, dan krijgen de verkochte aantallen gedeeld door het aantal gebruikers en dan weet je het conversie percentage.

Overigens kun je deze laatste formule ook prima gebruiken v​oor pagina's waar je alleen een e-mail adres probeer te verkrijgen. Dan is dat de conversie.

 

Gerelateerde artikelen
No related posts for this content

Tom Zoethout

Sinds 2004 help ik bedrijven resultaten behalen op het internet. Alle activeiten online zijn gericht op jouw potentiële klanten. Waar zijn zij naar op zoek? Wij zorgen dat zij contact met jouw bedrijf opnemen.