Zoekmachine optimalisatie
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Zoekmachine optimalisatie betekent dat je website is geoptimaliseerd voor Google. Google heeft een aantal richtijnen (Google Guidelines) opgesteld. Het is verstandig je hieraan te houden, wil je goed gevonden worden.
Je hebt 2 soorten optimalisatie voor de zoekmachines:
- On site optimalisatie. Dat is optimalisatie van de website zelf. Iedere pagina kun je optimaliseren: On page optimalisatie.
- Off site optimalisatie. Hier optimaliseer je buiten we website.
On site optimalisatie: 25%
Alles wat je met en op je website doet heb je zelf in de hand! Dat heet on site optimalisatie. Dus je kunt in principe 100% voldoen aan alles wat Google je adviseert in de guidelines. In dat geval is dat ongeveer een zwaarte van 25%.
Mocht
je om die reden besluiten meer te gaan doen aan de off site
optimalisatie factoren, dan geeft dat misschien tijdelijk of zelfs geen
relevant effect!
Nl.: het gaat primair om de inhoud, de content! Die
moet goed zijn, inhoud hebben die relevant is en waar je doelgroep naar
op zoek is.
Google probeert ook andere factoren te betrekken uit
de statistieken van de website: hoelang blijven bezoekers en hoeveel
pagina's bekijken ze? Delen ze informatie, downloaden ze dingen en
zomeer.
Dus in feite is goede content en on site optimalisatie een voorwaarde, voordat je verder kunt met off site optimalisatie!
Off site optimalisatie: 75%
Als je website op orde is, dan kun je aan de slag met de wereld om de website heen!
In feite gaat het bij off site optimalisatie om inkomende links, van andere websites naar jouw website.
Google
zegt dat inkomende links minder belangrijk zijn geworden, maar het is
en blijft het belangrijkste criterium wat er is! Ga maar na:
Stel 2
websites hebben over vergelijkbare onderwerpen content. De sites zijn
even goed geoptimaliseerd. Welke site moet Google dan boven de andere
zetten bij relevante zoekwoorden?
Precies: Inkomende links bepalen dat in belangrijke mate!
Het aantal inkomende links, vanaf welke websites en in welke context
dat is, zegt iets over de populariteit van de website (en zelfs de
individuele pagina's)!Dat wordt 'page rank' genoemd. Op een schaal van 0
tot 10 heeft Google iedere pagina die bekend is, een score gegeven. Hoe
hoger, des te beter. 5 is al bijzonder goed!
Lees verder: Hoe kom je aan inkomende links?
Download de zoekmachine optimalisatiegids