Wil je graag content delen, maar je hebt geen inspiratie of weet even niet wat nu belangrijke zaken zijn, die enorm helpen om effectieve content te maken? Lees dan even dit artikel ter inspiratie hoe je pakkende teksten kunt maken. Het kost je maar een paar minuutjes.

Nog steeds en misschien nog wel meer dan ooit geldt: Kwalitatief hoogwaarde content wordt beloond! Google vindt dat superbelangrijk, maar je bezoeker ook! Zeker nu iedereen denkt even content te produceren met Artificial Intelligence. De zoekmachines herkennen in een oogopslag of het iets nieuws is, dat je brengt of dat het Ai-gegenereerd is. 

Als je bezoeker naar iets op zoek is en een paar andere webpagina's heeft bezocht en nu bij jou Ai-gegenereerde teksten leest, is er waarschijnlijk een grote overeenkomst tussen alles wat 'ie nu al weet. Weg is 'ie!

Uitstekende content is de sleutel tot het bereiken van je doelgroep, het stimuleren van betrokkenheid en ze aanzetten tot een actie, wat kan leiden tot een nieuw contact of lead. Ik heb wat ideeën voor je, die je kunnen inspireren om opvallend content te maken.

1) Nieuwe- en unieke Inzichten

Jij heb kennis en ervaring. Die is uniek. De mensen, bedrijven of klanten waar je mee hebt gewerkt en wat je erover kan vertellen is uniek. Misschien zie je dat nog niet direct, maar het is informatie die niemand heeft! Kijk naar deze praktijk ervaring en de 'theorie'. Zijn er verschillen? Zie jij het anders? 

pakkende teksten

Het is als een recept. Jij hebt ontdekt dat met een aantal wijzigingen in de ingrediënten of hoe je het hebt bereid, het van een lekker maaltje een geweldige maaltijd is gegroeid!

Content die echt opvalt, biedt een unieke kijk op het onderwerp, onthult nieuwe dingen of biedt ideeën die de lezer verder brengen dan wat ze al weten.

Daag jezelf uit om eens over een case, klantcase of andere eigen ervaring na te denken en wat, vanuit jouw perspectief kan je vertellen? Dat is uniek, right?

2) Storytelling versterkt pakkende teksten

Verhalen zijn krachtig en prachtig! Ik ben er zelf dol op. Vooral vind ik het leuk verhalen uit de dagelijkse praktijk te gebruiken, die iedereen begrijpt, met vervolgens een twist naar -in mijn geval- het internet. Storytellingen roept emoties op, creeërt betrokkenheid en het is veel makkelijker te onthouden. Iedereen kent het verhaal van Roodkapje... Maar misschien ben je de moraal van het verhaal vergeten. Dat maakt me voor nu even niet uit, je hebt het verhaal vast vaak gehoord en steeds weer geboeid geluisterd.

Je teksten worden superkrachtig als je ze weet te versterken door slim gebruik van storytelling te maken. Gek genoeg, door het vertellen van boeiende verhalen kunnen abstracte ideeën tot leven komen en gaat je publiek je zien als een expert. Ze zullen eerder naar jou komen voor raad en daad. Pakkende teksten zijn wat mij betreft makkelijk te lezen teksten, eenvoudig te begrijpen en goed te onthouden en door te vertellen.

"Hoe kom je nu aan een verhaal", hoor ik je denken. Gewoon, alles wat je om je heen ziet gebeuren, kan bruikbaar zijn. In mijn training Webteksten met Impact geef ik diverse handvatten. Trouwens, als jij een verhaal over een voorval kan vertellen, dan lukt het jou ook. Je hoeft hiervoor geen schrijver te zijn.

3) Verschillende soorten media

Tekst in basis is het uitgangspunt. Maar er zijn mensen, die liever niet lezen. Ze kijken misschien wel liever een video. Dat kost iets meer tijd en misschien een beetje geld, maar het zet je direct op een ander level ten opzichte van anderen die dat niet doen. Gebruik diverse media zoals afbeeldingen, video's, infographics en interactieve elementen om de boodschap te versterken en je lezers vast te houden en dus een belangrijk aspect bij pakkende teksten.

4) Deel iets dat direct toegepast kan worden

Dit zou geweldig zijn. Ik ben van mening dat met de punten 1 en 2 je wellicht direct aan de gang kon. Het kan zich beperken tot het aanzetten tot denken, of lukt het je lezer te bewegen tot een actie. Ga het proberen. Doe je het niet, dan werkt het niet. Neem je een actie, dan leidt het 100% zeker tot resultaat. Je hebt namelijk een ervaring en misschien zelfs wel al succes. Weet jij veel?

Hoe eenvoudiger en overzichtelijker hetgeen is dat je vraagt, des te groeter de kans dat iemand het ook gaat doen. Als in een video een illusionist vraagt om je telefoon erbij te pakken, omdat je mee kan doen in deze truc, dan pakt tóch niet iedereen z'n telefoon. Dat is nu eenmaal zo. Niet erg, want het gaat je om de mensen die wél in beweging komen.

5) Spoor aan om de gewenste actie te nemen

Dit is wat je uiteindelijk wil bereiken. Dat je bezoeker de actie neemt die jij graag wil. Links om of rechts om, het gaat uiteindelijk vrijwel altijd om contacten, leads of klanten. Heb je ze met 1 t/m 4 aan het denken kunnen zetten, of zelfs in beweging gezet? Heb je vertrouwen opgebouwd met je verhaal en je verschillende media? Dan is de kans op die gewenste actie al enorm toegenomen. Maar ben wel realistisch. Stel dat een conversie -ik bedoek het omzetten van een bezoeker in een contact bijvoorbeeld- 0,5% is, dan heb je best wel wat bezoekers nodig. Heb dus ook geduld! Kijk, op deze site over snurken en snurkbeugels gaat het uiteindelijk erom dat bezoekers die last hebben van snurken één van de oplossingen bestelt. Daarom zie je altijd aan de rechterkant de product categorieën. Dus op pagina's met waardevolle informatie en tips, kun je altijd doorklikken naar producten. Natuurlijk zijn er ook links en Call To Actions in de pagina zelf. Nota bene: als je op een mobiel kijkt, dan staan de productcategorieën helemaal onderaan. Dus dat is gaat minder effectief.

6) In pakkende teksten spreek je iemand rechtstreeks aan

Misschien kan iedereen wel jouw klant zijn, maar als je je richt op iedereen, krijg je misschien niemand. Kijk naar dit artikel: Ik heb in de opening al gezegd voor wie het artikel bedoeld is. Iemand die geen zin heeft content te maken, heeft niets aan dit stuk. Iemand die wel wil investeren in zijn of haar doelgroep, is eerder bereid het stuk te lezen. Door het laagdrempelig te houden, kan iedereen er iets mee, die met content aan de slag wil, denk ik...

Spoor aan tot actie

Niet iedereen gaat nu daardwerkelijk er echt iets mee doen. Vind ik jammer, natuurlijk, maar het weerhoudt mij er niet van te stoppen. Er gaat gewoon binnenkort weer een artikel verschijnen.

Mijn visie en geloof is, dat door nuttige en unieke content te delen, ga ik mensen 'raken'. Misschien nemen ze contact op of willen juist graag ondersteund worden bij het ontwikkelen van hun content, website of verbeteren van de vindbaarheid van hun website.

Dus: als je hulp kunt gebruiken om ook pakkende teksten te maken of in te kopen, neem even contact op, wil je?

Bekijk ook andere artikelen

>