Je bent blij dat je bezoekers hebt en die wil je natuurlijk maximaal faciliteren op je website met goede informatie. Maar als je kijkt hoe vaag de homepage headline vaak is, dan kun je je voorstellen dat bezoekers, die landen op je homepage totaal niet weten waar jouw business over gaat en wat je voor ze zou kunnen betekenen.

Zorg dat je headline duidelijk is

De headline is het eerste wat je bezoekers zien en in feite moet nu al duidelijk zijn waarvoor deze website bedoeld is of voor wie het bedoeld is. Of dat duidelijk wordt welk probleem je kan oplossen.

Retuning je lichaam...

Neem bijvoorbeeld een headline als Retuning je lichaam. Je hebt echt geen idee waar het over gaat.

Wat doe je?

Of deze: 'Je mensen op de eerste plaats'. Zou het een recruitment bureau zijn? Of is het misschien een leiderschapscoach? Of gaat het juist om HR... Het is dus niet duidelijk.

Stel de headline zou zijn ‘Leiderschapscoaching en training voor middelmanagers’ dan is het gelijk wel duidelijk. En dan kun je nog een keuze maken: Ga je individuele mensen helpen of doe je het op organisatieniveau. Iemand die dan op je homepage komt kan zelf die keuze maken, want het is in ieder geval duidelijk wat je doet.

Welk resultaat lever je?

Nog even los van dat mensen geen zin hebben in trainingen en dingen leren. Ze willen wel het resultaat! En ja, iedereen begrijpt dat je voor sommige resultaten dan wel wat moet doen. Dus kijk of je wil focussen op het resultaat of wat jij doet om te helpen het resultaat te bereiken.

Onduidelijk menu

Een volgend probleem is het menu. Vaak zie je hele algemene menu 's met woorden als: Producten, Onze diensten, Het bedrijf, Over ons enz. Dit in combinatie met een onduidelijke headline is inderdaad net zo goed als: “Leuk dat je er was, maar ga nu ga maar weer weg!”

Dat staat er natuurlijk niet, maar je hersenen staan ondertussen wel in de vertrek-modus… Bijna kansloos dat iemand naar beneden gaat scrollen, omdat ‘ie zo graag wil weten wat je nu eigenlijk doet. Dat doet vrijwel niemand, want je krijgt het gevoel, dat het zonde van je tijd is. En weg ben je.

Verbeter het menu

Dus wat kan je doen om je navigatie te verbeteren? Maak hem meer specifiek. Gebruik zoekwoorden of woorden die duidelijk zijn, waardoor je een idee hebt wat je op die pagina zult gaan aantreffen. Meer beschrijvend en dus uitnodigend om op te klikken.

Beschrijving bij tegels om door te klikken

Nog even terug naar de homepage, wat je vaak ziet is dat er met tegeltjes wordt gewerkt waarbij bijvoorbeeld de verschillende diensten en andere zaken worden uitgelegd. Vandaar kun je eenvoudig doorklikken naar sub-pagina’s op de website. En als het goed is heb je al een goed idee van wat je mag verwachten op die pagina.

Onze oplossingen

Wat je toch ook nog heel veel ziet is een blok met ‘Onze oplossingen’. Vanuit vindbaarheidsoogpunt en: “wat zou een relevante zoekvraag zijn?” zou in ieder geval zo'n subkop op een relevante (zoek-)term gericht moeten zijn. Niemand zoekt op het woord ‘oplossingen’. Mensen of bedrijven die het woord ‘oplossingen’ gebruiken, zijn bedrijven die direct iets zouden willen verkopen. Of ze hebben geen moeite genomen na te denken over waar hun bezoekers voor op hun website komen.

Je kan dus veel beter focussen op de problemen. Vaak zijn de zoekopdrachten In de zoekmachines ook gericht op die problemen. Vaak weet je niet eens wat de oplossing is, of zelfs niet eens de oplossingsrichting! Je begint te zoeken vanuit het probleem. Beter zou zijn vanuit de problemen naar het eindresultaat te kijken. Daar tussenin zit dan de oplossing, om van de huidige situatie naar de gewenste situatie te komen.

Maak je pagina’s duidelijk en overzichtelijk met goed beeldmateriaal

Die stockfoto's... Als je al stockfoto's gebruikt, zorg dan dat het niet die perfecte plaatjes zijn uitstekende belichting, lachende mensen, duidelijk met een scenario dat in een ander land is. Dit helpt niet bij het opbouwen van vertrouwen. Dit is alleen maar pagina opvulling die juist iets méér onbetrouwbaarheid uitstraalt.

Eigen foto's en beeldmateriaal

Huur een fotograaf in en laat een aantal foto's van echte mensen maken in je eigen bedrijf, of waarbij je zelf aan het werk bent met klanten bijvoorbeeld.

Publicatiedatum bij blogs of artikelen

Er zijn natuurlijk nog veel meer punten die je kan verbeteren, maar deze wil ik je vooral niet onthouden! Nog vaak zie je artikelen of blogs op websites staan waarbij de datum van publicatie is opgenomen. Stel je schrijft al 10 jaar artikelen op je website en stel, er zijn artikelen van jaren geleden die op zich nog steeds actueel zijn, de zogenaamde ‘evergreens’.

Als nu een bezoeker op dit artikel stuit en ziet staan dat het 9 jaar oud is, denk je dan dat zo iemand nog geïnteresseerd is dit te gaan lezen? Ik dacht het niet. Maar het gaat hierbij niet zozeer om wat ìk denk, maar kijk naar de statistieken. Stel er komen al mensen op dit artikel kijk eens hoe lang mensen op dit artikel blijven. Zo krijg je ’n idee of je inderdaad last hebt van deze oude datum. Maar, zelfs al valt het mee, je bent altijd beter af door de datum van publicatie te verwijderen!

Check je eigen website nu maar eens op de bovengenoemde onderwerpen en wellicht is er al veel te verbeteren. Heb je daar graag wat ondersteuning bij, neem dan even contact met ons op.

Bekijk ook andere artikelen

>