Ook al doe A.I. zijn opmars, Google is nog steeds de belangrijkste bron, die gebruikt wordt om informatie te vinden. Dus het is fijn als je voor relevante zoekwoorden er gevonden wordt en je doelgroep op je website komt, nietwaar?

Google verandert wel steeds de spelregels, dus soms is het noodzakelijk dat je iets veranderd of technisch moet laten aanpassen, om mee te doen op die belangrijke eerste pagina zoekresultaten.

Nu zitten wij sinds 2004 in dit vakgebied en één ding is nooit veranderd en wordt zelfs met de komst van A.I. nog veel belangrijker: De kwaliteit van de content. Geef jij goede informatie aan je doelgroep? Blijven zij lang op je pagina's? Klikken ze ook regelmatig door (dus bekijken meer dan 1 pagina), dan levert je dat veel punten bij Google op.

Toch wil ik je hier een overview geven van belangrijke punten om naar te kijken. En heb je vragen of wil je meer weten over SEO en online marketing, neem dan contact op.

1. De lengte van de titel

Waar het om gaat is, dat de titel in zijn volledigheid kan worden gelezen. Op een laptop is dat tussen de 60 en 70 tekens en op mobiel iets meer: tussen de 70 en 76 tekens. Als de titel langer is, wordt die afgebroken. 

N.b.: als je je bedrijfsnaam in de titel hebt staan (vraag is waarom je dat doet, want dat is in de URL ook zichtbaar), zorg dan dit achteraan de titel staat. Maar ik zou je bedrijfsnaam hier gewoon weglaten.

2. Titels en Heading 1

Gebruik maximaal 1x de Title Tag en 1x de Heading 1 of H1. Vaak zie je veel H1's op pagina's. Ik vergelijk het altijd met een boek. Heb je ooit in een boek meerdere hoofdstukken op 1 pagina gezien? Ok, dan dus hier ook niet doen.

3. De lengte van de meta description

Als je je nu afvraagt wat dat is, dan heb je deze waarschijnlijk nooit ingevuld. Het is een standaard functie bij webpagina's en posts. Je geeft hier een korte beschrijving van de pagina.

Die moet maximaal 160 tekens zijn voor een laptop en voor mobiel maximaal 120 tekens. Ook hier heeft het te maken met de volledige leesbaarheid in de zoekmachine resultaten. Zorg dat je focus zoekwoord in deze beschrijving staat en het liefst vooraan.

3 metadescriptions vergeleken. De laatste is goed.

4. Omvang van het beeldmateriaal

Iedereen maakt foto's met de telefoon. Die kun je eenvoudig uploaden naar je website en snel plaatsen in een blog of pagina. Maar let op! Deze afbeeldingen zijn vaak groot, zowel in afmetingen als in het aantal Kb's of zelfs Mb's! Zorg dat je ze eerst verkleind.

Voor afbeeldingen pagina breed is 2500 pixels groot zat. Wij verkleinen die standaard tot 1.920 px. Als het beeldmateriaal is dat bovenaan de pagina staat, dan is de hoogte tussen de 350 en de 600 pixels. En als beelden niet vrijstaand zijn (geen achtergrond hebben), gebruik dan .jpg of .jepg.

Je kunt beelden verkleinen met bijvoorbeeld TinyPNG of JPEG Optimizer. In je WordPress website zou je de plugin van Smush kunnen laden. Voor normaal gebruik is dat gratis.

5. De alt text bij beeldmateriaal

Iedere image kun je voorzien van een alt text. Dit is superbelangrijke informatie voor mensen met een visuele beperking. In de braille regel of het voorlees systeem wat zij gebruiken, leest deze informatie voor. Zij weten dan dus waar het plaatje over gaat. En Google vindt dit dus ook belangrijk. Zij willen niemand uitsluiten en vragen dat dus ook van jou. Zorg er wel voor dat die korter is dan 120 karakters.

6. De lengte van ankerteksten

De ankertekst of Anchor text is de gemarkeerde tekst die linkt naar een andere pagina bijvoorbeeld. Dus bijvoorbeeld: heb je behoefte om meer te weten over je linkstrategie en ankerteksten, neem dan contact op. Je ziet hier nu 2 ankerteksten, die linken naar 2 verschillende pagina's.

Beperk het aantal woorden tot 6 of 7 en een lengte van zo'n 55 tekens maximaal. De tekst zelf is ook weer belangrijk voor je SEO. Zorg er wel voor dat je een goede mix hebt van die linkteksten, zodat er een breed beeld ontstaan, waar de pagina over gaat. Zo zie je in de zin hiervoor dat ik SEO en linkteksten heb gelinkt naar dezelfde pagina. Ze hebben allebei wat te maken met online marketing namelijk.

7. De lengte van de URL

Een lange URL is op zich geen probleem, maar als je verschillende niveaus in de hiërarchie hebt, zou het wel eens een lange URL kunnen worden. Zorg dat die niet langer wordt dan 2.000 tekens. Dat is al heel lang!

8. Verwijzingen van URL's

Dit is iets wat regelmatig aan de orde kan zijn. Stel je verwijderd een pagina of je verplaatst 'm naar een andere plek. Of je veranderd de URL. Als de oude URL was geïndexeerd in de zoekmachines, dan ontstaat er nu een gebroken link. Als je niets hieraan hebt gedaan komt een bezoeker op de 404- error pagina. Dit vindt je bezoeker niet leuk en Google al helemaal niet!

Je voorkomt dit door verwijzingen te maken ofwel redirections. Heb je een WordPress website, dan is daar een handige gratis plugin voor Redirection, waarmee je dat kunt regelen. Je kunt ook een geweldige app installeren op SEO-gebied Rank Math, waarin zo'n oplossing is opgenomen. 

Wat een prima verwijzing is is Pagina 10 > Pagina 22. Dus pagina 10 heb je verwijderd of veranderd en dat is nu pagina 22 geworden. Dus heeft iemand nog een link naar pagina 10, dan wordt die automatisch doorgestuurd naar pagina 22.

Wat niet goed is dit: Pagina 10 > Pagina 22 > Pagina 8. Dus pagina 22 is vervolgens ook weer veranderd. Dan zou je dus pagina 10 naar pagina 8 moeten verwijzen en pagina 22 naar 8.

9. Laadtijden

Ja, laadtijden zijn inderdaad heel belangrijk! Maar we moeten er ook niet te spastisch over doen. Zorg ervoor dat je afbeeldingen zo klein mogelijk zijn in Kb's en dat er niet meer scripts worden geladen dan noodzakelijk.

Zorg dat je pagina's laden ruim onder de 3 seconden voor het laden van de gehele pagina voor desktop en maximaal 2 seconden voor mobiel. Dan zit je goed.

Vaak laadt de homepage het langst, omdat die vol staat met Rich Media (afbeeldingen en video bijvoorbeeld).

Laadtijden van de webpagina worden getoond. De score is hoog.

10. Webcore vitals

Hierboven zie je de Webvitals staan. Dit is even iets 'onder de motorkap', maar wel belangrijk...

De Largest Content Paint moet lager dan 2,5 seconden zijn, de Cumulative Shift kleiner of gelijk aan 0,1. De Total Blocking Time zou idealiter maximaal 150 milliseconde. Dit is de totale tijd die nodig was om de scripts te laden.

11. Zwaarte van de pagina

Google is gèk op veel content! Dat is waar, maar Google vindt het niet fijn als een pagina lang laadt. Daar heb ik het zojuist over gehad. Waar ligt dan ergens de grens? Neem als bovengrens 3 Mb, dan zit je veilig.

12. Zoekwoord dichtheid

Dit gaat over hoe vaak bepaalde relevante zoekwoorden voorkomen op je pagina. Naarmate je meer content op een pagina hebt staan, kan dat woord vaker voorkomen.

Een zoekwoord dichtheid van maximaal 1,5% tot 2% is prima. Is je pagina 1.000 woorden, dan kan je belangrijkste zoekwoord zo'n 15 keer voorkomen.

Belangrijk is dat je ook gerelateerde zoekwoorden gebruikt, waardoor dat Google je pagina op veel meer woorden kan beoordelen, of het relevant is je daarvoor in de topresultaten mee te nemen.

Heb je zoekwoorden te vaak opgenomen, dan kan het zelfs gebeuren dat je pagina helemaal niet meer naar voren komt. Dat is slecht nieuws. Het goede nieuws is, wanneer je dit laat verbeteren, Google je weer gaat opnemen in de resultaten. Zo vergevingsgezind zijn ze dan ook weer!

13. Lengte van de content

Dit is een lastige! Als ondergrens adviseren wij altijd zo'n 600 woorden. Maar belangrijk is ook wat je concurrenten doen.

Stel de resultaten op de eerste pagina in Google hebben allemaal tussen de 1.000 en de 2.000 woorden op die pagina's staan, dan kun je je voorstellen dat Google niet snel ervan overtuigd is dat hetgeen verteld moet worden om lang te blijven en door te klikken met een tekst van 600 woorden... dan sta je er gewoon niet bij!

Wij doen dit soort onderzoeken voor onze klanten, als onderdeel van een zoekwoordenonderzoek.

14. Interne links per pagina

Ook weer een lastige! Een belangrijk item voor SEO is het echter wel! Als je een structuur hebt van pagina's hoog in de structuur die algemener zijn en daaronder meer specifieke en meer gedetailleerde pagina's, is dit al mede bepalend voor de interne linkstructuur binnen een onderwerp.

Google vindt te veel interne links op een pagina niet goed. Maar wat is teveel? Houd je vast: 100 tot 150 interne links op 1 pagina is oké! Dat is wellicht in de .com-wereld zo. Ik heb in Nederland nog nooit zoveel links op een pagina gezien. In ieder geval zijn het altijd meer links dan je zou denken.

Ps: voor WordPress websites zijn er plugins, die een deel van dit werk van je overnemen. Internal Linkjuicer is er zo een.

15. Link diepte

Dit gaat over de structuur van je pagina's en posts. Bijvoorbeeld domein.nl/diensten/webdiensten/online-marketing/seo. SEO zit hier al 4 niveau's onder de homepagina. Dat is eigenlijk al te veel.

Houdt liever een maximum van 3 aan. Idealiter zou je alles direct onder de homepagina zetten, maar dat kan wat onoverzichtelijk en moeilijk beheerbaar worden, zeker als je verschillende templates hebt voor bepaalde subpagina's.

16. Links naar je website die je niet wil

In de loop der jaren zou het kunnen dat op heel veel sites een link naar jouw website is verschenen. Vaak weet je daar zelf niets van.

Er zijn sites bij die een lage kwaliteit hebben en links naar jouw website vanaf zo'n website zijn schadelijk voor de 'reputatie' van jouw website en leiden ertoe dat je lager geplaatst wordt in de zoekresultaten voor relevante zoektermen voor jouw website.

Als je zo'n overzicht zou willen hebben, neem even contact op en we kunnen dat voor je regelen! Als daar inderdaad slechte links naar jouw site instaan, kun je die (laten) verwijderen in het geheugen van Google. Het is nl. onmogelijk dat je zo'n website gaat benaderen om dat te regelen.

Wat kun je dan wel doen? Hiervoor heb je een account nodig in Google Search Console en daar kun je verwijderingen aanvragen. Onderschat de ellende van deze ongewenste links niet! We komen wel eens sites tegen, die hierdoor zowat genegeerd worden door Google...

Verwijderingen van slechte links naar je website in Search Console

Bekijk ook andere artikelen

>