Heb je een website? Dan wil je natĆŗĆŗrlijk zo veel mogelijk bezoekers naar je site leiden! Ik ken maar weinig mensen die een website alleen voor zichzelf hebben... Dus, even terug: waarom heb je die website eigenlijk? Wat was je doel ermee? En wat heb je dan voor je bezoekers?
Samenvatting
Begin met het doel voor ogen: Voor wie wil ik schrijven en wat is de toegevoegde waarde voor die doelgroep? Wat heb ik voor ze (Call To Action)? Vervolgens is het belangrijk te weten wat zijn zoekopdrachten, dus waar zoekt je doelgroep op, hoeveel en hoe sterk is de concurrentie. Je leert hoe je Ubersuggest (gratis tool) kunt gebruiken. Aan de hand van een concreet voorbeeld neem ik je aan de hand mee. Zorg je regelmatig voor knotsgoede content, dan gaan relevante bezoekers komen. Heb je de juiste Call To Action, dan kan dit leiden tot contacten, leads en klanten.
Bezoekersaantallen moeten omhoog?
Als er iets te halen is op je site, waar je doelgroep iets aan heeft, of zelf je dankbaar zijn voor het delen, dan komen er bezoekers. Dan gaan mensen dat weer delen met anderen. En daar begint het mee: ben je bereid tijd te steken in jouw potentiƫle klant? Waar zitten ze mee; wat is hun probleem; wat heb ik voor ze waarmee ze het probleem kunnen oplossen of een stap kunnen zetten in de richting van de oplossing?
Doe je dat niet en zend je in feite alleen 'wie zijn wij en kijk wat wij kunnen betekenen voor je' leidt niet tot meer bezoekers. En waarschijnlijk ook niet tot contacten, leads en klanten! Onze ervaring leert dat juist dat voor de meeste website eigenaren het belangrijkste is!
Moeten bezoekersaantallen omhoog of moeten conversies omhoog?
De eenvoudigste manier om meer bezoekers te krijgen is adverteren in Google. Je koopt als het ware bezoekers. Maar nog steeds geldt: als je bezoeker niet in de gaten krijgt dat jij zijn of haar probleem begrijpt en je dus mogelijk ook een oplossing zou kunnen hebben, waarom zouden ze dan contact opnemen?
Stel op een andere website krijgen ze wel dat warme gevoel... Wat zou je zelf doen in die situatie? Als je zo'n advertentiecampagne een poosje laat lopen, zul je zien dat je geld veel te weinig resultaat gaat opleveren.
Wat moet je dus delen aan informatie of kennis, zodat je bezoeker blij is dat 'ie je gevonden heeft? Wat is vervolgens een logische Call To Action, waarbij je zoveel mogelijk bezwaren hebt weggenomen om 'maar geen contact op te nemen'? Als dit op orde is en je zou weer even testen met een advertentiecampagne, is de kans groot dat dit al tot meer resultaten gaat leiden. Je kan zelf zien wat het gedrag is van je bezoeker.
Nu kan de hefboom gaan werken! Als je tevreden bent over de conversie of andere acties of interacties van bezoekers, dan is het fijn als de bezoekersaantallen omhoog gaan!
De eerste image van dit artikel is een van de tempels in Macau. Als je in de buurt bent, dan wil je die zien. En dat denken heel veel mensen. Daar is iets te halen of te zien dat uniek is en dat trekt aan. Dat kan voor jouw website ook gaan gelden.
Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?

Als je regelmatig informatie deelt en je website goed is ingericht en snel laadt, is dat een basis. Schrijf artikelen over onderwerpen die je doelgroep bezig houdt. Wees ook niet te bang 'te veel' te geven. Ze kunnen het maar beter van de bron hebben, nietwaar? Door wie wil jij geholpen worden, door de bron of iemand die het napapagaait?
Wat zijn interessante onderwerpen voor jouw doelgroep? Ga naar ubersuggest.com en in 30 seconden heb je inspiratie. In Ubersuggest geef je een zoekvraag op, waarvan je denkt dat je doelgroep op zoekt. Je krijgt inzicht in hoevaak er gemiddeld per maand op wordt gezocht, maar ook allerlei alternatieven of hieraan gerelateerde zoekvragen. Verwerk dergelijke zoekvragen en met name de antwoorden en daarmee is de basis gelegd. Nu heb je informatie gedeeld die hoogstwaarschijnlijk interessant is voor je doelgroep! Check je Google Analytics om te zien wat het effect is.
De aanhouder wint en krijgt meer bezoekers op z'n site
De meeste websites heb heel weinig bezoekers. Het is vaak in het begin een kip-ei-probleem: " We hebben weinig bezoekers op de site, dus zonde van de tijd dat we steeds weer artikelen blijven schrijven!" Dat doorbreek je eenvoudig door tóch te blijven schrijven. Als anderen het niet frequent doen, ga jij opvallen. Gaat Google misschien jouw site op bepaalde onderwerpen wel als 'resource'- site zien. Dat houdt in dat jouw site goede antwoorden geeft op bepaalde zoekvragen!
Het is een kwestie van tijd en lange adem. En schroom ook niet om lange artikelen te schrijven! Iemand die daadwerkelijk een probleem wil oplossen, wil alles weten wat nodig is het probleem op te lossen. Als je weer een artikel wilt gaan schrijven en je gebruikt even ubersuggest, bezoek dan even alle pagina's op de eerste pagina zoekresultaten in Google. Hoeveel woorden hebben zij op die pagina staan? Zorg er dan voor dat je minstens zoveel maakt als het gemiddelde van die 10.
Case: Is gamen slecht voor je kind?
Stel je heb een site, waarbij een van de rubrieken is het opvoeden van kinderen. Een onderwerp waar je je op wil richten is, of gamen slecht is voor je kind. Stel even de zoekopdracht is 'gamen slecht'. Er wordt op de eerste 10 zoekopdrachten ongeveer 200x per maand op gezocht. Ga je een artikel hierover schrijven? De kans is behoorlijk groot dat je op de eerste pagina kan komen, als je site goed werkt en behoorlijk onderhouden is met steeds weer wat nieuwe content.

Dat kan je afleiden aan de kolom SD, die staat voor SEO moeilijkheid. Ofwel hoe sterk is je concurrentie? Zoals je ziet is die laag, op een schaal van 0 tot 100! Als we nu alle 10 de resultaten even bezoeken en we tellen de woorden op die pagina's, dan is dit het resultaat:
2.056, 2.254, 2.372, 1.289, 981, 569, 802, 1.470, 4.317, 1.097 woorden. Het gemiddelde hiervan is: 17.207/10 = 1.721
Dan is het verstandig een artikel te maken dat minimaal zoveel woorden heeft. Dat is mooi, want met zoveel woorden kun je ook op sommige punten wat dieper ingaan. Dan is het niet meer een 'hoog over' algemeen verhaal, maar nu zal het zeker iets bevatten waar je bezoeker wat mee kan! Kijk, en dƔt is wat ik ook heb getracht met dit concrete voorbeeld te doen. Dat hierdoor juist dit artikel voor jou van toegevoegde waarde is.
Heb je hier hulp bij nodig? Overweeg als eerste onze Website Impact Monitor te doen! We geven je inzicht in 'hoe je website ervoor staat'.
Hoe Scoort Jouw Site t.o.v. Je Concurrenten?
Je ontdekt het met onze Website Impact Monitor
Staat je concurrentie op relevante zoektermen op de eerste pagina in Google en jij niet? Met wie nemen potentiƫle klanten dan contact op? Met onze Website Impact Monitor krijgt je de antwoorden. ...En op onze kosten!
Waardevolle Analyse Voor Jou
Wij maken een compacte maar krachtige Analyse. 3 of 4 slides en een heldere toelichting. Kosteloos.
Telefonisch geven we die toelichting en jij bepaalt of je een vervolgafspraak wil.