Google updates Panda 4.1

Even een quick note voor je.

Natuurlijk weet niemand exact wat Google precies in de algorithmen heeft staan, maar in ons netwerk van specialisten op het gebied van zoekmachine optimalisatie, kunnen we wel patronen ontdekken op vele duizenden sites.

Er zijn dus verschillende zaken die we wel weten en die wil ik graag met je delen! Dus lees deze blog goed door en doe er je voordeel mee!

Google is erg druk om de algorithmen zo aan te passen dat websites met lage kwaliteit informatie uit de index verdwijnen.
Google's algorithme is ondertussen zo goed, dat ze zelfs gespinde content ontdekken! Ze waren al goed in staat om weinig waardevolle content te ontdekken en slechte content.


Slechte content is bijvoorbeeld content wat geen logisch verhaal is. Wat een samenraapsel van verschillende alinea's is en niet natuurlijk lijkt.

Wat kan Google dan vervolgens doen?

Er zijn verschillende geautomatiseerde stappen die Google neemt:

  1. Ze verlagen de QS, oftewel Quality Score voor de pagina
  2. Op basis hiervan kunnen ze de pagina de-indexen, oftwel heel laag zetten in de rankings (positie in Google)
  3. Als er meerdere van dergelijke pagina's zijn kan Google zelfs besluiten de hele site te de-indexen!

Waar is Google nog meer heel goed in geworden?

Google kan kunstmatige zoekmachine optimalisatie (SEO) ontdekken. Wat dit onder andere inhoud is dat Google probeert te achterhalen of:

  • JIJ die links (=backlinks) naar je site hebt gemaakt Dat is namelijk niet natuurlijk, in de ogen van Google. Dat zou nl. iemand anders moeten hebben gedaan;
  • je veel backlinks hebt van lage kwaliteit naar je website. Je website krijgt dan een 'penalty';
  • je een goede balans in de backlinks hebt. Dus van websites met een lagere populairiteit en hogere kwaliteit. Maar ook dat je veel verschillende ankerteksten hebt. Dat is de tekst die linkt vanaf een andere site naar jouw website!

Wat we niet zeker weten over het algorithme van Google

Devalueert Google de backlinks van sites die kwalitatief niet zo goed zijn? We weten het niet zeker...
Maar als je je verplaatst in de schoenen van Google, dan kun je hier wel een invulling voor bedenken!

Waar zal Google altijd sympathie voor hebben?

Voor kwaliteit! Dat wordt altijd beloont! Dus goede content, die nuttig is. Waarmee je een antwoord geeft op een vraag die mensen hebben. Kennis die je deelt met anderen.

Ook verschillende media krijgen veel waardering van Google! Als je én tekst én beeldmateriaal én video op een pagina hebt staan, dan krijgt dat hoge waardering van ze.

Zorg er ook voor dat er zo min mogelijk grammaticale en stijl-fouten inzitten. Google kijkt hier ook naar. De oorzaak hiervan komt voort uit zogenaamde spin-software. Dat is software waarmee je automatisch nieuwe teksten kunt genereren op basis van bestaande tekst. Er worden synoniemen gebruikt over stukjes die worden herschreven en vervolgens gerouleerd in stukken tekst. Maar dan kan het zijn dat tekst niet meer lekker loopt. Google filtert die content er graag uit.

Zie je dat je website ineens óf enorm gestegen is óf juist enorm gedaald? Dan kan de oorzaak liggen in de nieuw algorithmen die Google heeft doorgevoerd.

Heb je zo'n daling gehad? Raak niet direct in paniek! Soms kan het enkele dagen duren voordat alles goed verwerkt is door Google en je enkele dagen later je er weer staat.

Hulp nodig?

Als je daling 'definitief' is, dan zul je in actie moeten komen. De kans dat je site weer richting pagina 1 gaat, is zeer klein!

Je zult eerst iets moeten doen aan de oorzaken. Ik wil er wel een paar noemen, maar het is nu het verstandigst dat je er specialisten bijhaalt.
Vul even ons contactformulier in en we kunnen je adviseren wat te doen!

Enkele oorzaken:

  • ​Je site laadt veel te langzaam
  • Je hebt gedupliceerde content op je website (grote delen tekst die op andere pagina's op dezelfde site staan)
  • Je hebt links van sites die door Google als 'slecht' zijn beoordeeld
  • Je hebt links met te vaak je bedrijfsnaam of belangrijkste keyword
  • Je hebt veel 'broken links'. Dat zijn links naar pagina's die niet meer bestaan. Dat kunnen links op je eigen site zijn, maar ook naar andere sites.

 

Tom Zoethout

Sinds 2004 help ik bedrijven resultaten behalen op het internet. Alle activeiten online zijn gericht op jouw potentiële klanten. Waar zijn zij naar op zoek? Wij zorgen dat zij contact met jouw bedrijf opnemen.

>