Het had een uitspraak van Cruyff kunnen zijn! De meeste websites zijn sites zonder doel. Dat is niet omdat ik het zeg want jij bent echt zelf de deskundige. Houd ‘t maar eens een tijdje het in de gaten. Je komt in iedere week wel op een aantal sites. Nu heb ik het niet over grote webwinkels, nieuwssites en Facebook bijvoorbeeld, maar sites van dienstverlenende of andere kleinere bedrijven.
Wat willen ze eigenlijk van me?
Vraag je, als je op de website komt af: wat doen ze en wat willen zij van mij? Laatst werkten we aan een website voor een administratiekantoor. We hadden afgesproken dat het prikkelend moest zijn en mensen moest verleiden tot actie. Dus klikken naar de vervolgpagina en van daaruit contact opnemen. Toen de pagina’s stonden was hun eerste eerste opmerking dat het wel commercieel geschreven was…
Inderdaad. Want als je niet duidelijk maakt wat jou onderscheidt van concurrenten en vervolgens niet vraagt: ”Als dat bij jou past, moet je nu dit doen!”, gebeurt er niets. Hoe moet een vreemde nu begrijpen wat jij van hem of haar wil?
Ja maar... Iedere website heeft toch een doel?

Nu denk je misschien: ”Ja maar, iedere website heeft een doel! Je wilt dat ze bellen of een formulier invullen…” Precies, dat begrijp ik, maar hoe leid je ze naar dat formulier? En is er wel een goede reden of aanleiding geweest om naar dat formulier te gaan, laat staan het fromulier ook in te vullen?
Miep Miep!
Misschien vind je het een flauw voorbeeld, maar toch geef ik ‘m je. Het is eigenlijk hetzelfde als die imitaties, vroeger in een kinderprogramma:” Ik ben Bas, ik ben 6 jaar en ik doe miep-miep na…. “MIEP MIEP!”
Met andere woorden op je website: “Wij zijn accountants. We hebben al 20 jaar ervaring en doen aangiftes, jaarverslagen en… afspraak is afspraak!
Dus, vul nu het formulier in!” Dat werkt toch niet? Dus dat is niet wat ik bedoel met een doel! Wat heeft de ander nodig? En wat moet ik dus nu geven, zodat er een reden gaat ontstaan contact op te nemen?